DAWNE SŁUŻBY CHCĄ ZEMSTY I WŁADZY
"Gazeta Polska", 28-06-2008 12:07
POWRÓT„Dawni funkcjonariusze służb PRL stanowią infrastrukturę części największych firm. Jest to konsekwencja tego, że w ich powstawaniu niebagatelną rolę odegrały firmy polonijne i ich centrale w latach 80.” Z Antonim Macierewiczem, byłym wiceministrem obrony narodowej, rozmawia Dorota Kania.
Czy w tej chwili w grze uczestniczą ludzie, którzy po 1992 r., po gwałtownym odwołaniu rządu premiera Jana Olszewskiego, atakowali prawicę?
Na szczęście dużo więcej wiemy o strukturze esbeckiego podziemia służb specjalnych. Mówię o „podziemiu”, chociaż dzisiaj mamy do czynienia z sytuacją, w której rządzący politycy niedługo będą podziemiem, bo tak naprawdę w coraz większym stopniu to mafijno-esbeckie zaplecze determinuje kierunek działania Platformy Obywatelskiej, co widać gołym okiem. Są jeszcze do podziału „łupy”, czyli przeznaczone do prywatyzacji przedsiębiorstwa.
To są bardzo poważne zarzuty.
Ale to prawda. Dawni funkcjonariusze służb PRL stanowią „infrastrukturę” części największych firm. Jest to konsekwencja tego, że w ich powstawaniu niebagatelną rolę odegrały firmy polonijne i ich centrale w latach 80. Przecież to nikt inny jak Jan Wejchert, szef ITI i współwłaściciel telewizji TVN, był przewodniczącym zrzeszenia firm polonijnych. Najbardziej znani biznesmeni swoje kariery zaczynali w firmach polonijnych.
Jaki to ma związek z obecnymi wpływami ludzi z dawnych służb specjalnych?
W końcowym okresie PRL nie było możliwe, by jakakolwiek spółka polonijna, nawet ta najmniejsza, mogła działać bez przyzwolenia Służby Bezpieczeństwa czy II Zarządu Sztabu Generalnego. Tam się też zresztą odbywała rywalizacja: jest taki meldunek z początku lat 80., w którym funkcjonariusze II Zarządu Sztabu Generalnego piszą do swojej centrali, że Służba Bezpieczeństwa ma już czterdzieści procent firm polonijnych, a „my mamy tylko dziesięć procent”. Ostatecznie doszło do kontroli służb nad wszystkimi spółkami polonijnymi.
Czy można postawić tezę, że są ludzie ze służb specjalnych, którzy pozostają w cieniu, lecz odgrywają potężną rolę w tych nieformalnych strukturach?
Tak. Jednym z nich jest generał, który ostatnio wyszedł z cienia i można go oglądać w filmie o innym PRL-owskim szpiegu, Marianie Zacharskim. Przed 1989 r. był zastępcą szefa wywiadu Służby Bezpieczeństwa i zajmował się właśnie m.in. firmami polonijnymi oraz plasowaniem agentury gospodarczej i jej kontrolowaniem. Trzeba podkreślić, że równie duża jest jego wiedza: wie, kto skąd wziął pieniądze, jak powstały konkretne firmy.
Co się stało, że ludzie, o których wiadomo, że są byłymi funkcjonariuszami służb specjalnych PRL, że wielu z nich przeszło sowieckie szkolenie lub wręcz byli szkoleni w Moskwie, że przed 1989 r. zaciekle zwalczali opozycję – teraz są kreowani niemal na bohaterów narodowych?
Myślę, że jest to cena, jaką płaci Platforma Obywatelska za wsparcie w wyborach. Oni teraz żądają spłacenia rachunku: zrobili wszystko, by PO wygrała, a teraz chcą mieć z tego korzyści.
Jakie?
Zniszczenia Komisji Weryfikacyjnej i nowej służby kontrwywiadu, która pokazała, że jest skuteczną alternatywą dla ich monopolu. Chcą zniszczenia środowisk niepodległościowych, chcą zemsty i władzy. Ich wpływy wynikają z tego, że duża część wielkiego biznesu jest pochodzenia agenturalnego i w związku z tym oni znają te tajemnice. Na szczęście w procesach, jakie mi wytoczono, tajemnice te wychodzą na światło dzienne, jak np. kulisy ITI. Chcę podziękować panu Walterowi i Wejchertowi za ten proces: zrobił on więcej dla ujawnienia związków biznesu ze służbami niż sam raport. Dzięki wyrokowi sądu ujawnili i potwierdzili, że wskazanie na ich związki ze służbami było słuszne – to mnie sąd przyznał rację.
Ale MON zawarł ugodę.
To już była swobodna decyzja ministra Bogdana Klicha, który działa w ten sposób na szkodę państwa. Podobnie zachował się Andrzej Milczanowski po 1992 r. – nie czekając na wyroki sądu przepraszał osoby, które na mocy uchwały lustracyjnej znalazły się na liście agentów służb specjalnych PRL. Ale rozumiem, że minister Klich obawia się własnego zaplecza – przecież były szef WSI gen. Bojarski jest jednym z jego najbliższych współpracowników.






KOMENTARZE (30)
28-06-2008 12:27 kielczanin: podziękowanie
Historyk z Poznania śp Tadeusz Łopalewski w swojej książce pt "Kaduk czyli wielka niemoc" napisał /dane z archiwum rosyjskiego/,że Katarzyna Wielka przed III rozbiorem Polski dysponował ponad 80.000-cami agentów rozpracowujących resztkę państwowości polskiej. Ilu jest ich po PRL? Całe szczęście, że jest jeszcze taki człowiek jak Pan Maciarewicz i że ma odwagę o tych rzeczach pisać. Jakaś dziwna prawidłowość w naszym kraju. Im człowiekowi bardziej zależy na suwerennej Polsce tym bardziej jest opluwany i ośmieszany.
#
28-06-2008 12:30 wawa: ??
a co my mozemy teraz zrobic jak Peo chodzi na smyczy tych sluzb??? przed wyborami Dukaczewski wedrowal od PSL po Peo raczej nie w celach towarzyskich, mialo to tez odbicie w mediach szczegolnie papierowych, gdzie az roilo sie od zmanipulowanych artykulow
#
28-06-2008 12:45 dorota: to tłumazcy
To tłumaczy dlaczego tacy ludzie jak pan Macierewicz i jego współpracownicy są tak szkalowani i poddani totalnej nagonce.Na innych portalach po prostu nie daje się czytać niektórych komentarzy.Są to chyba ludzie na etacie tych specsłużb,które mają się całkiem dobrze w "wolnej"Polsce.
#
28-06-2008 13:12 Marek z Warszawki: Coś na rzeczy z tymi służbami musi być
skoro niezależni publicyści głoszą, że Peo po wygranych wyborach spłaca dług razwiedce.
#
28-06-2008 13:23 Zenon: No to kiedy Tymiński zostanie w końcu prezydentem?
No to kiedy Tymiński zostanie w końcu prezydentem?
#
28-06-2008 14:14 obi: co wy
biedaki zrobicie jak SB ków zabraknie.macie jeszcze tow. sekretarzy obecnie waszych kumpli a póżniej wezmiecie sie za 10% kleru a potem sami za te głupie łby.na szczęscie już zdala od koryta.
#
28-06-2008 15:01 monika: cenzura
esbecka cenzura nie puszcza moich komentarzy na onecie, bo za bardzo trącą sympatią dla prawdziwie wolnej, niepodległej RP
#
28-06-2008 15:08 bolek: Oj "obi", "obi"
ty też z tych służb, nad którymi krokodylowe łzy POlewasz?
#
28-06-2008 15:59 onufry: Polska suwerenna?
Przecież rządzi ubecja, a STASIek Tusk jest tylko pionkiem w tej grze, tak jak pionkiem był Bolek.
#
28-06-2008 16:17 obi: poprostu
nie przyjmuję do wiadomosci ze 10 tyś sbeków wraz zołnirzami wsi w sumie 12 tyś trzęsie 37 mln. narodem.czy nie pamiętacie ze z dyrektorów i wice porobiono prezesów podobnie z tow. sekretarzami. sł. jeżeli komuś pomogły to tylko tym ze styropianu.efekt cywilnej kontroli nad sł.spec. i od trgo trzeba zacząć.co do agentów to szukajcie ich wśród politykierów a nie w sł,spec.pomyślcie tylko. jaką wiedzę posiada pojedynczy agent.taką jak listonosz.
#
28-06-2008 16:21 ja: wawa pozdrawiam, POPIERAM
PEO CHODZI FAKTYCZNIE NA UBOWSKIEJ SMYCZY, ALE JAK SIĘ ZERWIE, TO ZDECHNIE, BEZ ,,PANA SB" SAMA NIE DA RADY
#
28-06-2008 16:34 arek: gorzej jest na prowincji
tam lokalne sitwy z czasów komucha przetrwały bez problemu i są w stanie kontrolować 100% dzialalności nawet kiosk ruchu w atrakcyjnym miejscu nie uchowa się w "nieodpowiednich" rękach, wyborcy platfusa to ludzie liczący na to że układ obroni ich przed konkurencją, więc nie ma sensu ich przekonywać bo ich argumenty leżą na koncie w banku. co "obi" nie mam racji, pochwal się jaką działalność prowadzisz? solorze na górze a obi na dole ale ten sam interes bez pozdrowień dla takich "biznesmanów"
#
28-06-2008 17:08 obi.: i te lokalne
sitwy to nie agenci sł. spec co najwyżej TW.ale napewno w 80% to byli tow. i działacze partyjni.nie prowadzę biznesu .emeryt 900pln.ale załuję ze mi partię rozwiązali i nie zdązyłem się zapisac miałbym was w ...no nie napisze
#
28-06-2008 17:53 retor: prawda nie ma szansy zaistnieć, zostanie zagłuszona...
agenci, ich rodziny któryz bronią agentów, sbecy, ich rodziny, dzieci które bronią sbeków, cały pzperowski aparat wadzy, ich rodziny, pzperowski aparat przymusu, milicjanci, zomo, ormo i ich rodziny, ile się tego razem nazbierało??????. Do tego doliczyć trzeba wsi jako najbardziej wpływowe i dysponujące wiedzą i technikami operacyjnymi,kryptoagenci, ci się lokowali wmediach, prasie, a kto ''trzęsie'' opinią publiczną??, Gazeta Polska?, wielu nawet nie wie, że istnieje. Oczywiście GW,TVN.POlsat, Onet, TOK FM, RFN RM itd, itd........... . Prawda nie ma szans by się przebić przez ten mur obłudy i interesów tej sitwy.
#
28-06-2008 18:23 michal_wichita: rodacy ale was oglupili.........
to sa te cuda dla was (spokoj w tvn24) ha ha ha
#
28-06-2008 18:27 Ares: Dwa lata posuchy.
Dwa lata rządu PiS ,to dwa lata posuchy dla łotrów z PO, WSI, SB i innych komuchów. Dlatego ci szubrawcy gdy tyko wygrali wybory, z taką zajadłością dopadli do koryta. Ci nałogowi złodzieje zachowują się tak, jak alkoholik który dostał zakaz picia wódy przez dwa lata. Nic dziwnego że nawet nie patrzą co zawiera koryto czy butelka. Byle się nażłopać. Cała ta zgraja jest jednak od siebie zależna i by przetrwać potrzebuje wzajemnego wsparcia. Stąd ten powrót doświadczonych w "złodziejskim fachu" i "mokrej robocie" fachowców SB, UB, WSI. Ktoś musi strzec interesów mafii. A kto się do tego najlepiej nadaje?
#
28-06-2008 18:43 tedi8: ano niema
jedyny zakład w okolicy własciciel dawny sekretarz.na rozmowie, szukającemu pracy odpowiada " chciałeś kapitalizmu to go masz"przykro ale dzięki kumplom z prawicy i ich głupocie jest pewny swego.obi ma w większosci rację.naród głupi szuka sbeka choć do 90 roku o nim nie słyszał a towarzysze biora coraz więcej.wybory to farsa oddajemy głos na partię a nie ludzi.ostatnie miesiące prawicy przy korycie. jaka to prawica co trzeci to TW lub OżI .z przykroscią i ironią .pozdrawiam
#
28-06-2008 18:54 koszmar: dawne sluzby chca zemsty i wladzy
Popieram pana z Kielc. Brakuje ludzi ktorzy chca ratowac Polske. Okazuje sie ze za duzo mamy w Polsce RUSOFILI. Ten stan rzeczy trwa od momentu powstania Polski. Koszmarem jest fakt, ze znalezli sie ludzie, ktorzy podjeli sie walki z patologia a spoleczenstwo polskie tego nie chce, woli zyc w niewoil i dlatego wybralo zdrajcow narodu. Czy powiedzenie kazdy kraj ma to na co zasluzyl? dotyczy Polski? Przykre to jest.
#
28-06-2008 20:40 Ech nie to szlag: Problem
Chyba nie ma innego wyjścia jak tylko jednoczyć swoje siły wokół idei 4 RP i pokonać hydrę wierze że jest to możliwe.
#
28-06-2008 20:41 kanadyjczyk: cenzura
Od jakiegos czasu nie moge umiescic nic na lamach Wprost, pomimo, ze nie zlamalem zadnego regulaminu! Nie jest w sumie trudne zablokowanie dostepu dla jakiegos komputera. Mam nadzieje, ze esbeckie praktyki tutaj nie beda mialy miejsca. Coraz trudniej znalezc dostep do niezaleznej prasy. Jest to zlowroga eventualnosc i ciesze sie, ze pan Macierewicz czlowiek uczciwy az do bolu, nie boi sie mowic!
#
28-06-2008 21:00 retor: problem leży gdzie indziej.........
koszmar, oni tego nie wybrali świadomie, przynajmnniej większość, oni bazując na kłamliwym przekazie mediów uważali, że postępują słusznie i tu jest cały problem. Jak prawda ma się przebić przez ten mur kłamstw i manipulacji ?????????. Ma ktoś pomysł? Nawet jak zwycięży prawy to go ''zjedzą'' dosłownie na żywca. Będą się czepiać butów, zegarka, psa a nawet wanny, wszystko dobre by takiego człowieka zjeść. Pytanie fundamentalne - czy Polskę stać na prawdę, sprawiedliwość, prawość jeśli jest ona zagłuszana ??
#
28-06-2008 21:03 Tenchin: Widzisz obi?
Nie zrozumienie pewnych aspektów spraw omawianych przez Pana Macierewicza,powoduje u ciebie odruch ograniczenia umysłowego.To normalne w waszych rocznikach.Czas dinozaurów się kończy.Mam nadzieję,że na następne wybory,schowają tobie dowód.Jesteście beznadziejnym pokoleniem,które utraciło wszystko,nawet honor.Po twoich wypowiedziach nie dziwię się,że oprócz upodlenia Naszej Ojczyzny nie dostaliśmy od was nic.Pan Bóg był dla was litościwy,że nie wybił was przy narodzinach.
#
28-06-2008 21:46 Zingoo: SB, WSI, MSZ
SB i WSI to byly przestepcze organizacje POdporzadkowane obcym interesom. MSZ zajmowala sie przekretami gospödarczymi tez nie w polskim interesie.
#
28-06-2008 22:08 Grzegorz: bez tytułu
Więcej optymizmu i nadziei . Coś jednak pękło w monopolu na informacje . TVN musiało puścić film " trzech kumpli " . Nie mieli wyjścia . Film pojawiłby się w internecie albo w jedynce . Gazeta Wybiórcza miota się i wije . SB-cja nie była wstanie go zablokowć . To samo z ksiąźką o Wałęsie vel Bolek .
#
29-06-2008 08:37 Batraj: Co to za fatum?
Co to za kraj, gdzie obywatele nie mogą cieszyć się normalnym życiem, mieć normalne troski i radości, tylko muszą być albo wspaniali i borykać się na co dzień z niesamowitymi wyzwaniami, albo być kanaliami i też się borykać , zatajać, ukrywać , nabierać wody w usta itd. UCZCIWOŚCI, PRZYZWOITOŚCI, ZWYCZAJNEGO PRZESTRZEGANIA ZASAD!!!!! POTRZEBA NAM JAK POWIETRZA!!!
#
29-06-2008 09:07 West, John West: Konsul z Radcą piszą posty!!!
Komu służy komsomolski antyamerykanizm spotykany czasami na forach internetowych? Mordercy zza wegła - to Rosjanie. Np. w swietnej biografii Canarisa Richarda Basseta jest mowa o tym, ze tylko w samym 1945 r. "nieznani sprawcy" pozujacy na SS zamordowali kilkuset mlodych Niemcow i Austriakow o orientacji chrzescijanskiej, nastawionych wg Gestapo antyhitlerowsko. Cos podobnego jak np. w Polsce w tym samym roku i w nastepnych. Zbrodni dokonali "wyzwoliciele", tzw. 'Smiersz'. Dlaczego teraza tak bardzo chcemy Tarczy? Dlaczego Rosja....nie chce Tarczy w Polsce? Bo Tarcza wzmacnia bezpieczenstwo Polski. Tak jak wszedzie tam, gdzie sa bazy amerykanskie. Totalniacy, jak prof. Kuzniar (rodzina - przed wojną - w KPP), wystepuja na wyscigi przeciwko Tarczy. Brawo Fotyga, brawo Prezydent, brawo Macierewicz a na pohybel Komsomolcom z KGB! Czytaj www.abcnet.com.pl to dowiesz sie wiecej na ten i inne tematy...
#
29-06-2008 09:21 Wacieńka: Polska tak głosuje...
Bo nie ma własnych, narodowych, patriotycznych elit. Nasze społeczeństwo nie jest w pełni obywatelskie i nie zna swojej historii. Jeśli się z tego nie otrząśniemy, obcy z miłą chęcią "uzupełnią" nam przeszłość i wytyczą przyszłość. Najlepsze co my internauci możemy w tej sytuacji zrobić to walczyć o przetrwanie niezależnych mediów. Dlatego zawsze powtarzam. kupiłeś "Gazetę Polską" czy "Niezależną Gazetę Polską" nie wyrzucaj po przeczytaniu ale przekaż dalej... Ktoś się zainteresuje...ktoś kupi następny numer.
#
29-06-2008 10:26 Bolo: Do retora: nie jest tak źle
W Polsce jest faktycznie kilkaset tysięcy komuchowskich kolaborantów i ich pomiotu, ale ich czas kończy się bezpowrotnie. Po pierwsze, zarażona komunizmem masa naturalnie obumiera. Po drugie, powstają alternatywne źródła informacji dla esbeckiej grupy ITI, źródła informacji które nie ukrywają niewygodnych dla reżimu Tuska informacji; przykłady - Arcana, Gazeta Polska, portal niezalezna, iskry, różne blogi polityków. Po trzecie, my Polacy mamy wolność w naszym DNA, przetrwaliśmy kilkaset lat zaborów, próbę eksterminacji fizycznej Hitlera. Obecnie walka toczy się z przeciwnikiem, powiedzmy sobie, intelektualnie słabym. Przecież ludzie dla których kolor krawata jest ważniejszy od tempa budowy autostrady A1 czy też bezpieczeństwa energetycznego kraju, to idioci. To jest walka z imbecylami, którą Polska musi wygrać. "Ile kosztują jabłka, panie Kaczyński" - tylko debil wystawia się z takim tekstem, strzela sobie samobója. Ja o zwycięstwo Polski się nie martwię, my nie mamy czego się wstydzić, oprócz chwilowych okresów naiwności. Nigdy nie tolerowaliśmy niewolnictwa, daliśmy schronienie różnym ludom w NASZYM kraju, ludom które przez setki lat nie potrafiły się z nami zasymilować. Polacy mogą być z siebie dumni.
#
29-06-2008 15:41 przemiły gość: Tylko delegalizacja WSI
Należy doprowadzić jak najszybciej do konstytucyjnego przejęcia władzy. PO szkodzi Polsce bardzo poważnie. Natomiast WSI należy całkowicie zdelegalizować dekretem prezydenckim. Są służbą sowiecką. Szkodzili Polsce w takim samym stopniu jak formacje stalinowskie i nazistowskie. To jest oczywiste.
#
18-07-2008 12:35 obi: czy
Tenchin i podobni jestescie w stanie pojąc ze tym wszystkim kierowała PZPR tak towarzysze i obecni koledzy z ław poselskich.potraktowanie w 90 roku sł. spec tak jak ich potraktowano nie mogło skączyć się inaczej stworzyliscie mafię. z międzynarodowym i powiązaniami i z ogromnymi możliwosciami.teraz macie pretensje do kogo ???jaruzelski pokazał robolom miejsce w szyku w 81 r. wasze miejsce jest w wiecznej opozycji ponieważ żaden z waszych guru a ni wy po koleji nie jesteście wstanie pojąć jaki bład zrobiono w 89 92 roku.sł. mundur i sł spec działaja na rozkaż wystarczyło oczyscić ich z czerwonego i wydać rozkaz a stało się całkiem odwrotnie między innymi i ja musiałem odejść ze sł mundurowych bo byłem bezpartyjny i nie miałem szans na zajmowanie stanowisk na te miejsca wchodzili towarzysze i polityczni juz bez legitymacji tak w skrucie
#